021-65605822
تهران جاده قدیم کرج | جاده شهریار | بعد از سعید آباد | خیابان وحید 3 پلاک 7
شنبه تا پنجشنبه
ساعت 8 الی 16
021-65605822
تهران جاده قدیم کرج | جاده شهریار | بعد از سعید آباد | خیابان وحید 3 پلاک 7
شنبه تا پنجشنبه
ساعت 8 الی 16

بررسی انواع اسپیسر از نظر جنس و شکل ظاهری

با انواع اسپیسر های موجود در بازار آشنا هستید؟ دلیل طراحی های گوناگون انواع اسپیسر پلاستیکی چیست و با توجه به چه معیار هایی باید انتخاب کنیم که در هر بخش از ساختمان کدام نوع اسپیسر را استفاده کنیم؟ آیا جدیدترین انواع اسپیسر و همتراز کاشی و سرامیک را میشناسید؟

در مقاله قبلی به ماهیت و کاربردهای انواع اسپیسر در صنعت ساختمان پرداختیم و بیان کردیم که اسپیسر ها قطعاتی کوچک با وزن و قیمت پایین هستند که  از وظایف اصلی آن ها حفظ فاصله مناسب بین میلگرد ستون، سقف یا آرماتور فونداسیون،  با زمین یا قالب بتن، برای جلوگیری از خوردگی و آسیب های شیمیایی آهن، مانند زنگ زدگی است. برای مطالعه بیشتر در مورد کاربرد اسپیسر پلاستیکی، همین الان روی این مقاله کلیک کنید: 

کلیک کنید: اسپیسر چیست ؟ نکات مهم در مورد کاربرد اسپیسر پلاستیکی

 

طبقه بندی انواع اسپیسر 

انواع اسپیسر بتن- انواع اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر ها را بر اساس معیار های متفاوتی مانند مواد اولیه مصرفی، شکل ظاهری، کاربرد و … می توان دسته بندی کرد.

طبقه بندی اسپیسر ها بر اساس مواد اولیه مصرفی:

در گذشته ها به منظور ایجاد پوشش بتنی لازم و حفظ فواصل یاد شده، از تکه های چوبی و یا بتنی که در محل کارگاه های ساختمانی توسط خود عاملان ساخته میشد، استفاده می کردند. اما این روش ها کارساز نبود و در زمان نسبتا کوتاهی مشخص شد که تعیین و اجرای دقیق پوشش بتنی جز با استفاده از اسپیسر های اصولی و قطعات تخصصی امکان پذیر نیست و در بسیاری موارد هم، استفاده از اسپیسر های ناپایدار و غیر استاندارد، موجب بروز خسارت های فراوانی گردید. 

متخصصان دریافتند که برای هر کاربرد نوع اسپیسر باید به دقت تعیین و طراحی شود. اسپیسر ها باید به نحوی انتخاب و نصب شوند که حرکت نکنند و نچرخند و تحمل بارهای وارده را در حین اجرای عملیات با تغییر شکل اندک در تمام دماها را داشته باشند.

در اسپیسر های اولیه، محکم چفت شدن، توانایی تحمل بار در جهت افقی و عمودی و تحمل فشار قالب بندی و میلگرد تقویت کننده، مهمترین معیار های انتخاب مناسب بودند. با تدوین استاندارد های اسپیسر بتن و سخت گیری مراجع مربوطه و افزایش دقت مجریان،  اسپیسر های مناسبی که تامین نیاز های مهندسی و دوام استحکام سازه را تضمین می کرد، ساخته شدند.

از نظر مواد مصرفی اسپیسر بتن را به سه دسته میتوان تقسیم کرد:اسپیسر بتنی - اسپیسر  فلزی - اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر بتنی :

اسپیسر های بتنی موجود در بازار معمولا از ملات سیمان تولید و گاهی با الیاف تقویت میشوند. مواد بتنی در دسترس و مستحکم تر هستند اما چند ایراد عمده دارند: اسپیسر های حاصله سنگین تر و همچنین کار با مواد بتنی برای تهیه شکل های مختلف اسپیسر مشکل تر است و این مشکلات هنگام نصب نیز مشاهده میشود؛ لذا باید اسپیسر های بتنی را با یک قلاب فلزی به طور مجزا به میلگرد نصب کرد.

 

اسپیسر فلزی:

با استفاده از سیم های فولادی ساخته میشوند. ساخت این اسپیسر ها با شکل های مورد نظر آسان است و باقی ماندن آنها در داخل بتن مشکلی به وجود نمی آورد اما خود این اسپیسر ها ممکن است در معرض خوردگی قرار بگیرند . به همین دلیل انتهای این اسپیسر ها تا ارتفاع مشخصی باید دارای پوشش پلاستیک یا اپوکسی باشد.

اسپیسر پلاستیکی:

بیش از نیم قرن است که برای تهیه اسپیسر ها از پلاستیک استفاده شده است. پلاستیک بهترین مواد اولیه برای این کار بوده که شکل دهی آن بسیار آسان است و خورده نمیشود. حمل و نقل اسپیسر پلاستیکی آسان تر و نصب آن ساده است.

  • در مواردی که فشار بار نقطه ای بیش از 300 کیلو باشد نباید از اسپیسر های پلاستیکی استفاده کرد و اسپیسر های بتنی ویژه پیشنهاد میشود.

 

طبقه بندی انواع اسپیسر بر اساس شکل ظاهری:

به طور عمده اسپیسر ها را بر اساس معیار های دیگری همچون شکل ظاهری هم طیقه بندی میکنند که در میان تقسیمات اسپیسر در فرم ظاهری میتوان به انواع اسپیسر چرخی ، اسپیسر صندلی شکل و اسپیسر های خاص اشاره کرد.

اسپیسر چرخی:

اسپیسر های چرخی بگونه ای طراحی شده اند که ظاهری دایره ای و مانند چرخ دارند و این موضوع باعث شده تا در بتن سیال مانعی ایجاد نکنند.

 دارای قفل کن بسیار قوی در مرکز خود برای گرفتن میلگرد میباشد .

وجود شاخک ها موجب میشود تا در برابر ویبره و ارتعاشات شدید در هنگام بتن ریزی ، اثری از آن بر روی سطح بتن بجا نماند .

با استفاده از اسپیسر چرخی پوشش بتن مناسب پدید می آید که مانع از نفوذ یونهای کلر و سولفات ها و عوامل مخرب به داخل بتن میشود .

این اسپیسرها این مزیت را ایجاد میکنند که شبکه های میلگردی نسبت به قالب کاملا موازی قرار گیرند و از پیچیدگی آرماتور به داخل قالب جلوگیری میکند.

 توان باربری این اسپیسر با توجه به قطر و سایز میلگرد خور متفاوت است و بسته به سایز اسپیسر ، طراحی خاصی برای جای دادن میلگرد با قطر مناسب در نظر گرفته شده است .

اسپیسرهای صندلی شکل:

این دسته از اسپیسر ها ( مانند اسپیسر هارد، اسپیسر ماکسی فیکس ، اسپیسر دوبل و ...)  معمولا به صورت تکیه گاهی زیر میل قرار میگیرند بنابراین در هنگام عملیات بتن ریزی،  بار زیادی بر آنها وارد می شود .

هر چند که بیشترین استفاده ی آنها در زیر میلگرد ها می باشد، به همان اندازه هم در دیواره ها و سایر سطوح نیز قابل استفاده اند.

اسپیسر های صندلی شکل علاوه بر اینکه تنوع بسیار زیاد و گوناگونی دارند، از پرمصرف ترین اسپیسر ها محسوب می شوند.

اسپیسر های خاص:

با توجه وظیفه ی اصلی اسپیسر ها که ایجاد فضا و فاصله استاندارد در نقاط مورد نظر می باشد، علاوه بر اسپیسر های فوق، انواع اسپیسر های دیگری هم مورد استفاده قرار میگیرند که از میان آن ها می توان به اسپیسر کاشی و سرامیک ، نیلینگ، قالب بتنی، لوله پلیمری و … اشاره کرد. تصویر چند مورد از اسپیسر های خاص: 

clip image009clip image009clip image009clip image009

طبقه بندی انواع اسپیسر بر اساس قابلیت تحمل بار: 

اسپیسر ها را بر اساس آئین نامه ی انجمن های بتن و استاندارد های معتبر بین المللی بر اساس تحمل بار وارده، می توان به انواع سبک (LIGHT) معمولی (NORMAL) و سنگین (HEAVY BSI) تقسیم بندی نمود. در این خصوص میتوان به استاندارد های تدوین شده توسط موسسه استاندارد بریتانیا و موسسه استاندارد ژاپن(JIS) مراجعه کرد.

دسته بندی های تخصصی انواع اسپیسر بتن

دسته بندی های متفاوت و متعددی برای تقسیم و کاربرد شناسی انواع اسپیسر وجود دارد که در این مقاله ی آرپیکو به چند مورد آن اشاره کردیم. شناخت صحیح انواع و مشخصات هر نوع از این قطعه مهم به شما کمک می کند تا هنگام انتخاب و بکارگیری آن، بهترین را برگزینید.  

آرپیکو تولید کننده با کیفیت ترین اسپیسر بتن و اسپیسر کاشی و سرامیک در ایران

شرکت آرپیکو با داشتن سالها تجربه و تخصص در حوزه صنعت ساختمان و تولید اسپیسر پلاستیکی ، به یکی از نام های درخشان در میان فعالان این عرصه تبدیل شده است. طراحی و تولید بی نقص اسپیسر پلاستیکی ، تخصص کارشناسان ماست که در سالهای متمادی، اعتماد و رضایت مشتریان را برای آرپیکو به ارمغان آورده است.

برای آشنایی بیشتر با  انواع اسپیسر و محصولات آرپیکو و قیمت اسپیسر بتن ، میتوانید از صفحات این سایت استفاده کرده و یا با کارشناسان ما که آماده مشاوره و پاسخگویی به تمام سوالات شما هستند، تماس بگیرید

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

همیشه بروز باشید

Please enable the javascript to submit this form

icon
icon
icon
استعلام قیمت
با ما در تماس باشید
برای مشاوره رایگان انتخاب محصول و استعلام فوری قیمت ها پیام بگذارید:
آرپیکو
کارشناس فروش
آنلاین

منو

شرکت آرپیکو